In een traditioneel productieproces is knippen veelal de eerste bewerking aan het plaatmateriaal.
Afhankelijk van wat men nodig heeft dient men te werken aan de hand van een knipplan. Dit om de plaat zo optimaal mogelijk te benutten. Vanaf de slagschaar, gaat het naar de volgende stap in het proces. Dat kan zijn; een vervorming, gaten in de plaat of een wijziging aan het contour.
Hoewel er afval ontstaat, is knippen een niet-verspanende bewerking, omdat er geen spanen bij ontstaan. Met plaatscharen mag men nooit dikker of ander plaatmateriaal knippen dan waarvoor de machine ontworpen is.
Plaatmateriaal kan op diverse manieren worden geknipt: d.m.v. hand-, tafelschaar (voor dun materiaal), elektrisch aangedreven slagschaar of zware mechanisch aangedreven slagschaar (dikker dan 2,0 mm materiaal).
Er bestaan twee types knipscharen:
Oscillerende scharen, het zij volledig elektrisch of hydraulisch.
Bij deze scharen zit het bovenmes vast aan een frame.
Dit frame scharniert om een draaipunt. Deze draaipunten zitten links en rechts in het machineframe. Deze draaiende beweging, ook wel slag genoemd, is mogelijk d.m.v. de slag van 2 hydraulische cilinders. Deze zitten dan links en rechts in het machineframe en boven het bovenmes. Het ondermes zit vast in het frame van de machine dat niet beweegt.
Guillotine scharen, hetzij volledig elektrisch of hydraulisch.
Bij deze scharen zit het bovenmes ook in een frame. Dit frame kan alleen omhoog en omlaag bewegen.
Dus net zoals bij een Franse Guillotine. De op- en neergaande slag gaat bijvoorbeeld m.b.v. hydraulische cilinders.
Het ondermes zit vast in het frame van de machine en beweegt dus niet.
De vraag komt wel eens of de één beter is dan de andere. Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden.
Echter bij een Guillotine schaar kun je de kniphoek veranderen. Dat ziet men wel eens als een voordeel.
Slagscharen zijn in allerlei kniplengtes te koop. Ook de range van plaatdiktes die zij knippen loopt nogal uiteen; 25 mm plaatdikte is geen uitzondering om te knippen.
CNC-Besturing van de machine:
Tegenwoordig hebben de scharen een uitgebreide CNC- besturing. Bij ingave van de te knippen lengte, materiaalsoort en diens dikte stelt de machine zich volledig zelf in.
Vaak is het mogelijk zelfs in te geven hoe lang de gewenste kniplengte moet zijn.
Stel de machine heeft een kniplengte van 6 mtr, en je hoeft maar 1 mtr te knippen, dan zou het zonde zijn een volledige slag te moeten maken. Moderne CNC gestuurde slagscharen, passen dan de slag hierop aan.
Veiligheid van de machine:
Daar veiligheid natuurlijk steeds belangrijker wordt; zie je bij de slagschaar ook hierin een verandering. Lange tijd was de achterzijde van de machine al niet meer toegankelijk als deze actief is.
Nu is vaak de voorzijde ook al voorzien van een "licht scherm" ten behoeve van de vingerveiligheid.
Het activeren van de knipslag geschiedt eigenlijk altijd nog met behulp van een voetpedaal.
Scharen worden nog steeds verkocht, hetzij wel veel minder. De komst van de ponsnibbel-en lasermachine en hun mogelijkheden tot nesten van een plaat geven de slagschaar minder kans.
De slagschaar werd lange tijd gezien als onmisbaar in de industriële plaatbewerking. Daar waar de laser zijn intrede heeft gedaan is de slagschaar min of meer overbodig geworden.
Gaan we kijken naar de groep "Dak en Wand beplating", dan zie je juist het tegenovergestelde. Daar zie je vaak bij elke 2 buigmachines een slagschaar staan. Vaak zijn dit weer scharen voor het dunne plaatbereik. Dat zijn meestal slagscharen die plaatdiktes aankunnen tot 3 á 4 mm.
Dat de slagschaar een CNC gestuurde achteraanslag heeft is vaak wel bekend, maar niet dat bij de meeste uitgebreidere machines een CNC gestuurde vooraanslag leverbaar is.
Dit laatste is vooral handig als het nodig is om van grote platen een kleine rand af te knippen.
Bij de slagschaar is automatisering ook mogelijk. Er zijn systemen die volledig autonoom kunnen werken. Natuurlijk op basis van een programma. Dit soort systemen zijn een zeldzaamheid, en is per definitie altijd maatwerk.
Amsterdamsestraatweg 33
1411 AW Naarden
Nederland
+31 35 539 90 90
info@hptooling.nl
+31 35 539 90 99
Amsterdamsestraatweg 33
1411 AW Naarden
Nederland
+31 35 539 90 90
info@hptooling.nl
+31 35 539 90 99